Grundtanken med den kooperativa föreningen som vår, är att medlemmarna förutsätts nyttja de tjänster som föreningen erbjuder. I december 2015 kunde vårt gemensamt byggda fibernät tas i bruk och därefter har föreningen genom Telia tillhandahållit kollektivt avtalade tjänster: Internetanslutning med 250Mb/s kapacitet, IP-telefoni och kanalpaket för TV med drygt 20 kanaler.
Hur bli medlem i fiberföreningen samt försäljning hus, att tänka på
Det fysiska nätet är fast anslutet till fastigheterna och blivit en del som följer med vid ett ägarbyte. För att kunna använda nätet måste du bli medlem i fiberföreningen.
- Ansöka om medlemskap i föreningen, hämta blankett Ansökan om medlemskap
- Teckna kollektivavtal med föreningen Eller välja öppen fiber, hämta blankett Avtal för medlems nyttjande av tjänster föreningens fibernät
Den som säljer fastigheten måste anmäla det till föreningen och överlåta medlemskapet till den nya ägaren.
Försäljaren samt den nya ägaren måste även gemensamt (bra att komma överens när man ska göra detta) ringa Telia för att meddela att ny person flyttar in i fastigheten. Telia kommer då att ändra namn samt personnummer på den som ska administreras för tjänsterna framöver, samtidigt kan den som flyttar säga upp tjänsterna i sitt kollektivavtal, innan detta sker kan inte ny ägare ta över. Det är viktigt att den som säljer inte meddelar Telia att uppkopplingen ska avslutas, det som då händer är att dom ”monterar ned den aktiva uppkopplingen”. Vi måste då åter inrapportera till Telia om den nye ägaren, och detta vet vi av erfarenhet tar tid, det anmäls endast en gång per kvartal tillsammans med den paraplyorganisation i Bräcke vi samarbetar med. Om försäljaren haft öppen fiber med tjänster så måste försäljare kontakta dessa leverantörer för uppsägning.
Vi vill också förtydliga att man inte får igen anslutningsavgiften.
- Hämta blankett Ansökan och överlåtelse av medlemskap.
- Hämta blankett Begäran om utträde föreningen.
Adressändring
När det gäller de kollektivavtalade Telia abonnemangen blir medlemmen kund till föreningen och då är det av största vikt att vi har rätt fakturaadress.
Lena Holmgren
Klockarvägen 15
844 96 STUGUN
Mobil: 070-255 45 37
e-post: holmgrenlena@yahoo.se .
Dödsboägd fastighet
I fall försäljningen drar ut på tiden och fastigheten blir i dödsbos ägo kan kollektivavtalet sägas upp och anslutningen överföras till öppen fiber. Den som har hand om dödsbo måste även själv kontakta Telia för att säga upp ev. tjänster i kollektiv avtalet.
Avgifter
Enligt stadgarna som föreningen antog när den bildades finns det tre olika avgifter:
- Insatsbelopp är en inträdesavgift för att bli medlem i föreningen och definieras i stadgarnas § 6. Det är en avgift som återfås vid avslutat medlemskap.
- Anslutningsavgift är enligt stadgarnas § 8 den avgift som togs ut för att bekosta och ansluta fastigheten till det fysiska fibernätet. På anslutningsavtalet mellan föreningen och medlemmen anges fastighetsbeteckningen samt anslutningsavgiften på 9 200 kr. Därav följer att avgiften är bunden till fastigheten och enligt stadgarnas § 10 förutsätts den övergå till nya ägaren när det sker ett ägarskifte.
- Årsavgift enligt stadgarnas § 7 är en årlig avgift som varje medlem är skyldig att betala som används till att bekosta föreningens löpande administration. Den är fastställd till 100 kr men avgiftens storlek prövas årligen på föreningsstämman.
Contrado, vår nya handläggare av föreningens ekonomi.
Från och med 2018-07-16 har vi ingått avtal med Contrado att hantera vår förenings ekonomi. Läs mer här
Fastighet som inte har fiber indragen
Meddela styrelsen som i sin tur kontaktar Telia Fastighetsägareingång och anger adressen som vill ansluta sig.
Föreningen bör då även tala om ifall befintlig kanalisation finns eller om samförläggning är möjlig.
Telia kontaktar TeliaWholesale som får en offert från TeliaWholesale.
Telia kontaktar sedan fiberföreningen som ger fiberföreningen en offert.
Föreningen kontaktar fastighetsägaren som vill ha fiber och ger dom ett pris.
Vill fastighetsägaren gå vidare betalar hen föreningen och Telia fakturerar föreningen.Kunden kan begära att offerten skall vara till en viss punkt, t.ex. in till egna fastigheten om kunden inte vill gräva själv på egna tomten.Kunden får bara gräva själv på egna tomten vilket kan sänka totalkostnaden.
Kunden får ej lägga ner egen slang, TeliaWholesale levererar den slang som skall läggas ned på egna tomten.
Köp av hus, att tänka på
Innan köpet så kolla med fiberföreningen så inte anslutningen är nedtagen p.g.a. obetald medlemsavgift då en återanslutning kostar 3100kr + moms.
Stäm av med försäljaren att denne har kontaktat fiberförening samt Telia för avslutning av kollektivt avtal eller andra tjänster vid öppen fiber. Att försäljaren lämnat kvar fiberswitch, Telia router samt de TV-boxar som fiberföreningen tillhandahållit.
Om man grävt av (Själv eller entrepenör, vad gäller? Vem anmäler man till
Vi vill tydligt trycka på att Ledningskollen ska alltid anmälas till innan grävning, annars kan man bli betalningsskyldig).
Så har du blivit påverkad av t.ex. en avgrävning och vill få information om när detta förväntas bli åtgärdat så kontaktar du din tjänsteleverantör.
Har du kollektivavtalet via Telia ringer du 90 200.
Har du öppen fiber så ringer du den tjänsteleverantör som du har valt.
Problem med tjänster, vem vänder man sig till
Alltid till sin tjänsteleverantör.
Har man kollektivt avtal ringer man Telia på 90200.
Har man öppen fiber ringer man sina valda tjänsteleverantörer.
Skillnader Kollektiv, Öppen
Kollektiv
Via föreningen upphandlad Internetanslutning med 250/250 Mb/s kapacitet, IP-telefoni och kanalpaket för TV med drygt 20 kanaler från Telia.
Öppen fiber
Öppen Fiber betyder att vårt fibernät är öppet för olika tjänsteleverantörer av bredband, tv och telefoni. Telia är en av dessa, men om du vill ha tjänster från Telia behöver du beställa dessa separat.
GDPR